.

Tuesday 28 October 2014

Apa itu Indeks Glisemik?

Mengapa ESP Menjadi Pilihan??


Indeks Glisemik ialah indeks pengukuran kesan makanan yang mempunyai karbohidrat ke atas paras gula darah. Indeks pengukuran ini di perkenalkan oleh seorang ahli sains yang bernama Dr. jenkins. beliau menerangkan konsep GI ini dalam Jurnal perubatan Nutrisi Klinikal Amerika sebagai panduan untuk seseorang mengekalkan kestabilan gula dalam darah. Beliau mengklasifikasikan karbohidrat karbohidrat berdasarkan bagaimana tubuh manusia bertindak balas kepadanya. Kadar penyerapan karbohidrat dan kepantasannya menjadi glukosa dalam darah di kira sebagai satu indeks atau petunjuk. Indeks inilah yang di panggil Indeks Glisemik (GI). GI menunjukkan kedudukan makanan dalam skala 0-100 mengikut paras sesuatu makanan itu menaikkan paras gula dalam darah selepas ia di makan.

Gambar google


Carta di atas menunjukkan paras indeks glisemik dari 0-100. 

Tahukah anda?

Indeks Glisemik menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai GI yang tertinggi manakala karbohidrat dengan GI yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan. 

Sesetengah protein soya di proses dengan alkohol. Cara pemprosesan ini bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, mala membentuk kontaminasi bersilang dengan bahan-bahan kimia yang di gunakan dalam pemprosesan. ESP pula di cuci dengan air untuk mengekalkan isofalvones, ganistein dan daidzen yang kritikal demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya.

Itlah perbezaan antara ESP dengan soya-soya lain..

Bagaimana pula dengan GI di dalam ESP Shaklee??

Indeks Glisemik yang terdapat di dalam ESP Shaklee adalah di antara yang terendah.



ESp merupakan satu-satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat di hasilkan oleh tubuh manusia. Kandungan Indeks Glisemiknya hanyalah 39 sahaja iaitu GI yang rendah dan menjadikannya sesuai juga di ambil oleh pasakit kencing manis.

Makanan dan GI masing-masing

Apabila kita makana makanan yang mempunyai GI yang tinggi, kadar kenaikan paras glukosa dalam darah yang pantas akan menyebabkan paras glukosa memuncak. Insulin akan di rembeskan sebagai tindak balas tubuh kerana paras gula yang memuncak untuk menurunkan paras glukosa ini dengan segera. Tubuh manusia tidak sepatutnya mempunyai paras gula yang terlalu tinggi dalam darah. Hanya sebahagian dapat di gunakan sebagai tenaga dan selebihnya akan di simpan sebagai lemak. Lemak yang tersimpan tidak akan di gunakan sebagai sumber tenaga utama. tubuh akan mula merasa lapar semula apabila paras gula turun mendadak dan ini menyebabkan rasa lapar yang berulang-ulang walaupun baru makan beberapa jam sebelumnya.

Jadi, pilihlah makanan tambahan anda yang mempunyai GI yang rendah. 


Sumber:- Doktor Norman

Bagaimana ingin membuat tempahan ESP?

Anda boleh membuat tempahan melalui online dengan cara klik terus pada link ini >>> Order Sendiri ESP

atau

Hubungi saya di talian 012-3789284










**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease** 

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF 012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM) FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE EMAIL:- nursimatun@gmail.com

14 comments:

  1. Pilih la makanan indeks glisemik yang rendah jika anda ingin kurus

    indeks Glisemik

    ReplyDelete
  2. Nak cari makanan sihat, carilah yang mempunyai glisemik rendah.

    ReplyDelete
  3. Makin rendah indeks glisemik, makin bagus. Terutama untuk mereka yang menghidap diabetes dan juga mereka yang ingin kurus.

    BAGAIMANA UNTUK MENGHIDANGKAN SAYUR KEPADA ANAK-ANAKy

    ReplyDelete
  4. Ya betul tu.. Kena cari yang GI rendah utk kesihatan optimum. Nak yang mudah ambil je esp dan mealshakes kan ;)

    ReplyDelete
  5. Betul, nak sihat mmg kene jaga pemakanan yg GIO rendah..hamil apatah lagi...
    cantik blog kak tun..hihi~

    ReplyDelete
  6. Esp memang terbaik......memang favorite saya.....

    ReplyDelete
  7. Saya mengamalkan Esp untuk menambahkan dan memekatkan susu badan..ternyata berkesan

    ReplyDelete
  8. Saya mengamalkan Esp untuk menambahkan dan memekatkan susu badan..ternyata berkesan

    ReplyDelete
  9. Haha..tahu makan ye esp tue...tapi tak tahu indeks glisemik..hik3

    Bahaya tidur berdengkur

    ReplyDelete