.

Friday 31 October 2014

Apa Itu Gastrik? Bagaimana Merawatnya?

Apa Itu Gastrik? Bagaimana Merawatnya?


Gastrik seringkali di salah erti oleh sesetengah orang....

Ada yang menganggap sakit perut biasa itu adalah sakit gastrik padahal ia adalah  dua situasi yang berbeza. 

Mengikut definisi, Gastrik atau Gastritis adalah keradangan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba dalam jangkamasa yang pendek (acute) ataupun jangka masa panjang (chronic).

Keradangan yang berlaku, lazimnya di sebabkan jangkitan bacteria helicobactor pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama ulser perut. 

Maksud peptic ulcer atau lebih di kenali sebagai ulser perut 

Ia membawa maksud luka kecil yang berlaku pada permukaan lapisan perut, duodenum ( bahagian pertama dalam usus kecil) atau bahagian bawah esofagus. Jika sekiranya seseorang itu mempunyai keradangan pada lapisan perut (gastritis), pasti lebih mudah untuk berlakunya luka di kawasan itu. 


Gambar google

Permukaan lapisan perut mempunyai sel yang berfungsi untuk mengeluarkan asid dan enzim yang penting untuk pencernaan makanan. Ia juga mengeluarkan mukus yang berperanan sebagai pelindung kepada permukaan perut tersebut. Apabila keradangan berlaku pada lapisan perut, sedikit asid, enzim dan mukus yang akan di rembeskan. Permukaan lapisan perut akan mudah terhakis kerana kekurangan mukus yang menjadi pelindung dan ini menyebabkan berlakunya luka kecil. Apabila luka telah berlaku, inilah yang di panggil peptic ulcer.

Punca Gastritis

*Pengambilan alkohol yang kerap dan berlebihan
*Penggunaan ubat anti keradangan yang bukan steroid seperti aspirin dan ibuprofen dalam jangka masa yang lama
*Jangkitan virus, kulat atau bakteria.
*Penyakit autoimmune di mana sistem immunisasi yang sepatutnya berperanan sebagai ketahanan badan terhadap penyakit telah menyerang sel-sel di permukaan dinding perut dan menyebabkan kurang penghasilan asid, enzim dan mukus oleh sel tersebut. 
*punca-punca lain adalah seperti berlakunya keadaan stress melampau seperti trauma, pembedahan major dan luka akibat kebakaran. 

Simptom Gastrik

1. Angin dalam badan
2. Kerap sendawa
3. Sesak nafas
4. Pedih ulu hati
5. Lemah badan
6. Rasa pening dan muntah

Dalam entri saya yang bertajuk Set Merawat Gastrik sebelum ini, saya ada nyatakan vitamin-vitamin yang di cadangkan bagi merawat gastrik. 

Selain dari ESP , Alfalfa dan Peppermint Ginger anda juga boleh mengambil GarlicOstematrikOmega Guard dan jika bajet agak banyak boleh cuba Vivix...





**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease** 

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF 012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM) FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE EMAIL:- nursimatun@gmail.com

13 comments:

  1. Saya memnag amalkan Esp untuk atasi gastrik saya....dulu sebelum ambil esp..badan rasa tak sedap dan seringkali gastrik akan kambuh. Tapi semenjak ambil esp ni...badan rasa sedappp jer....untunglah ada Esp..😀

    ReplyDelete
  2. gastrik ni jangan dibuat main jugak kan..silap haribula boleh ke spital

    ReplyDelete
  3. teringat kawan satu sekolah dulu, kalau gastrik je mesti sampai nangis terduduk, masa tu xtau apa2 kan.. Tapi betul ke orang cakap kalu gastrik xleh minum susu?

    RESEPI KERABU TELUR DADAR

    ReplyDelete
  4. Masa kecik2 dulu memang penah kena gastrik ni. memang seksa....

    ReplyDelete
  5. Saya minum ESP. Gastrik dahh takde... Period pon tiap2 bulan datang :) gembira hati. hehe

    Jom Baca: ESP bahaya atau tidak?

    ReplyDelete
  6. kesian dekat pesakit gastrik ni..ada yg langsung takleh wat pepe bila kena serang

    Awas Perut Buncit Petanda Sukar Hamil

    ReplyDelete
  7. ESP solusi terbaik gastrik saya!

    ReplyDelete
  8. memang seksa bila kena gastrik. Bila saya diserang gastrik, sekarang saya tak perlu ubat atau berehat, minum esp terus lega..

    Atasi masalah rambut gugur

    ReplyDelete