.

Monday 25 August 2014

Perlukah suplemen untuk kanak-kanak?





Biasanya bila anak-anak yang sedang membesar tidak ada selera makan, ibu ayah akan sibuk membelikan suplemen yang dikatakan mampu merangsang selera makan si anak. Benarkah tindakan tersebut?
Benarkah anak-anak perlu diberi makanan tambahan seperti vitamin atau cukup sekadar menggalakkan mereka mengambil makanan berkhasiat semula jadi sahaja? Pemakanan yang seimbang dan berkhasiat adalah perkara penting untuk memastikan anak-anak membesar dengan baik.
Oleh itu penting untuk ibu bapa memilih makanan yang sesuai untuk tumbesaran mereka. Kini terdapat pelbagai pilihan produk makanan dijual di pasaran sama ada yang mengandungi khasiat semula jadi atau produk yang langsung tiada khasiat untuk si kecil.
Sebaiknya kanak-kanak sedang membesar patut diberi makan lebih banyak serat, protein, buah-buahan dan sayur-sayuran. Kurangkan pengambilan lemak terutama lemak tepu yang banyak terdapat dalam makanan ringan.
Jika anda ada terfikir untuk memberikan anak-anak makanan tambahan, ada beberapa perkara perlu diambil perhatian.
  1. Rujuk kepada doktor atau ahli farmasi terlebih dahulu untuk mengelakkan daripada mengundang kesan sampingan tanpa anda sedari.
  1. Makanan tambahan atau suplemen yang akan diberikan kepada anak-anak anda perlulah diperbuat daripada bahan semula jadi yang sesuai dan selamat untuk mereka.
  1. Makanan tambahan seperti vitamin hanya diberikan bila anak-anak perlukan sahaja. Nutrien yang berlebihan boleh memberikan kesan kepada kesihatan anak anda kelak.
  1. Makanan tambahan atau suplemen yang diberi kepada mereka mengandungi spektrum nutrusi yang penuh mengikut kesesuaian umur mereka.
Vitamin dan mineral yang diperlukan anak-anak:
Vitamin A – Untuk kesihatan mata. Sumber daripada lobak merah, telur dan marjerin.
Vitamin B1 – Membekalkan tenaga kepada badan. Sumber daripada gandum, daging dan susu.
Vitamin B2 – Membekalkan tenaga. Sumber daripada susu, daging dan ikan.
Vitamin C – Meningkatkan pertahanan badan terhadap penyakit. Sumber daripada sayuran hijau dan buah-buahan sitrus.
Kalsium – Pembentukan tulang dan gigi. Sumber daripada susu, keju dan lain-lain produk tenusu.
Sumber : Pa & Ma 
Cadangan shaklee:

1.mealshakes - Mengandungi Vitamin A , Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin C ,Vitamin B9, Vitamin B12, Vitamin B6, Vitamin D, Vitamin E,  Kalsium yang lengkap untuk membantu tumbesaran anak-anak dengan sihat dan lengkap serta kaya dengan nutrisi. Nak tahu lebih lanjut sila klik - - -> khasiat meal shakes

2. Chewable Vita c Plus - Untuk menguatkan sistem pertahanan badan (imuniti tubuh) terutamanya jika musim demam melanda.Untuk dapatkan kulit yang cantik sebab Vitamin C memelihara kandungan antioksidan semualajadi dalam tubuh, jadi dalam masa yang sama dapat mengelakkan kerosakan sel kulit serta melambatkan penuaan.Untuk menguatkan struktur gusi dan gigi, jadi kalau ada masalah gusi tu sesuai sangat ambil Vitamin C.Vitamin C juga boleh membantu mempercepatkan penyembuhan luka dan kudis dan vitamin c shaklee semestinya semulajadi bukan sintetik dan mudah hadam.



Testimoni Mealshakes
Suplemen shaklee amat-amat digalakkan bagi mereka yang mempunyai anak yang kurang selera makan dan tidak cergas dan tidak bertenaga serta sering demam dan selsema .  
Bagi mereka yang mahu mendapatkan set Buah Hati ini... 

Credit to :- Miess Eza



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,terat, cure or prevent any disease**

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK
BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF
012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE
 EMAIL:- nursimatun@gmail.com

0 comments:

Post a Comment