.

Saturday 15 November 2014

Kisah Benar!!! Sembelit Ibu Muda Ketika Berpantang Undang Masalah Jiwa


Kisah Benar!!! Sembelit Ibu Muda Ketika Berpantang Undang Masalah Jiwa


Melahirkan anak dan melalui proses berpantang selama 44 hari mungkin tempoh yang agak lama bagi wanita yang melaluinya. Bagi mereka yang berada di sekeliling, tempoh itu di rasakan sangat singkat.

Seringkali kita terdengar orang berkata, "Eh, dah habis pantang ke? Sekejap je rasanya. Macam baru je semalam awak bersalin". Betul kan? 

Pengalaman sendiri melahirkan tiga orang cahaya mata amatlah indah.. Kini anak yang bongsu telah pun berusia tiga tahun. Sekejap je kan? Dah pun besar anak-anak saya...

Namun begitu, apa yang ingin di kongsikan dengan anda ialah pengalaman seorang rakan saya yang terkena sembelit ketika melalui proses berpantang. Sungguh kasihan melihatnya. Wajahnya pucat, tidak bermaya dan riak wajahnya seolah-olah menyembunyikan 1001 masalah dalam dirinya. 


Rakan saya ini berusia awal 20an.. Ibu muda yang baru sahaja melahirkan anak pertama dan tiada pengalaman langsung mengenai kelahiran. Di sebabkan selepas bersalin beliau di jaga sepenuhnya oleh ibu dan nenek, maka proses berpantang yang beliau lalui boleh di katakan 100% mengikut cara orang tua-tua terdahulu.

Serba-serbi harus di pantangkan. Dari penjagaan badan sehinggalah ke makan minum beliau. Air hanya perlu minum sedikit. Makan nasi tidak berkuah. Ikan hanya di bakar dan macam-macam lagi pantang larang yang mesti diikuti..

gambar hiasan


Hendak di jadikan cerita, pada hari ke 10 berpantang beliau mengalami sembelit yang teruk. Dengan keadaan jahitannya masih belum pulih, anak yang kerap menangis pada waktu malam, menyebabkan beliau menjadi semakin tertekan.

Dalam proses pantang itu, beliau hanya meminum air akar-akar kayu dan jamu-jamu kampung sahaja. Tidak di benarkan mengambil selain dari itu. 

gambar google


berdasarkan apa yang beliau ceritakan kepada saya, semakin hari beliau semakin stress. Hendak membuang najis menjadi begitu sukar kerana kekurangan air di dalam tubuh dan makanan yang beliau ambil. Seksanya hanya Allah saja yang tahu. Pedih di bahagian dubur akibat sembelit yang teruk itu.

Namun, semua itu hanya di diamkan sahaja kerana MALU!. Malu untuk menceritakan pada suami dan juga ahli keluarga. Sepanjang proses berpantang itu, beliau mengalami kemurungan. Risau memikirkan masalah sembelit yang menjadi semakin parah!! Kini sudah melarat dan seolah-olah sudah menjadi masalah yang lain pula iaitu BUASIR!!!

Ya Allah... Betapa hebat dugaan sahabat saya ini. Dek kerana beliau mengalami stress, anaknya sedikit terabai.. Sungguh kasihan saya melihatnya. Kalaulah saya mengenali Shaklee lebih awal, sudah tentu saya mencadangkannya mengambil Set Berpantang Shaklee .

Apa itu set berpantang shaklee?

Set berpantang ini sangat di gemari oleh ibu-ibu masa kini. Hanya dengan mengambil full set ini, in shaa Allah masalah-masalah seperti stress, kurang air susu ibu dan sembelit itu dapat diatasi. 


Untuk mendapatkan set berpantang ini, anda boleh menghubungi saya di nombor telefon di bawah...

Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan harga istimewa, anda boleh Mendaftar Sebagai Ahli Shaklee terlebih dahulu...

Yang lebih istimewanya, bukan sekadar dapat harga ahli, malah anda juga berpeluang untuk mendapat cash back bonus pada bulan hadapan dan boleh menjana pendapatan hanya dari rumah.!!





**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease**

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK 

HUBUNGI SAYA:- NURSIMATUN MD YUSOF 

CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM:- 012-3789284 

FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE 

EMAIL:- nursimatun@gmail.com 

Shaklee ID :- 1091465 Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

25 comments:

  1. Alhamdulillah selama berpantang kali ini saya amalkan pengambilan set berpantang shaklee. Ianya buat saya lebih bertenaga dan baby pon suka sebab susu badan meriah. Cerita berpantang memang buat mommies di luar sana bosan sebab lena ambik makanan yang berkahsiat dengan banyak pantang larang yang leceh .

    Bagaimana nak tahu kanak-kanak itu Hiperaktif

    ReplyDelete
  2. Dulu tak kenal shaklee ni semua. Masa berpantang lepas lahirkan anak pertama dan ke dua memang sembelit teruk. Makan sawi, buah oren, air suam masih tetap tak membantu. Highly recommended tau sapa-sapa yang tercari-cari set bersalin.

    JommSihatDanCantik -> TERLAMPAU KEMARUK MAKANAN UNDANG PELBAGAI MASALAH

    ReplyDelete
  3. Tak salah kita melabur/bermodal untuk sesuatu yang penting dalam hidup kita.. kesihatan kita. Memang sangat penting kesihatan kita lebih2 lagi ibu2 yang lepas bersalin. Kalau kita tak jaga diri kita macam mana kita nak jaga anak2. Ramai ibu2 muda sekarang yang memandang remeh akan kesihatan atau amalan pantang lepas bersalin. Tapi tau tak kesannya dalam jangka masa panjang terutamanya kesan luka2 dalaman yang kita tak nampak? Bahaya dik non.. silap2 laki pun lari cari lain, hokey.. Jagalah kesihatan dan kecantikan dalaman dan luaran kita, ye.. Sayangi lah diri anda..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah kawan baik nabila amalkan set berpantang shaklee..dia rasa bertenaga jer...luka cezer dia cepat sembuh

    ReplyDelete
  5. Selepas bersalin, memang takut nak buang air besar.sebab luka belum sembuh.lebih2 lagi kalau da masalah smebelit..bakal ibu-ibu atau ibu-ibu yang bakal menimang cahaya mata elok buat persediaan ambil set pantang ni..



    mitos-cantik-faktaauta

    ReplyDelete
  6. Saya cadangkan set berpantang pd kawan yg sembelit agak teruk masa 1st deliver dulu. 2nd baby ambil set ni, alhamdulillah..dah tak lagi fobia nak buang air besar lg.

    Tips & Panduan >> Checklist: Apa yang perlu ada dalam 'Beg Hospital'?

    ReplyDelete
  7. Sangat disarankan set berpantang utk ibu2 yg belum lg brjumpa set berpantang yg sesuai..saya sendiri telah menggunakannya masa bersalinkan ank ketiga...

    bolehkah kurus dengan minyak ikan?

    ReplyDelete
  8. Ibu berpantang sgt perlukan nutrisi yg cukup..perlu amalkan makanan tambahan jugak kan ;)

    ReplyDelete
  9. Setiap kali lepas bersalin memang fobia nak ke tandas..tapi dengan set shaklee yang saya amalkan masa nak ketiga memang banyak membantu

    Ikan Budu

    ReplyDelete
  10. dalam tempoh berpantang sekali jek saya kena sembelit.. nasib xteruk.. walaupon dijaga oleh ibu, tapi saya langgar juga pantang2 orang dulu.. utama kan air.. cuma xlah ambil secara berlebihan. saya juga ambil set berpantang shaklee yang banyak membantu dalam proses berpantang...

    ReplyDelete
  11. ostemetrik terbaik utk mengatasi masalah sembelit ketika berpantang..jaga diri betul2 ketika berpantang..

    Bahayakah Plasenta Privia

    ReplyDelete
  12. Masa berpantang la ibu2 kena betul2 strict..jaga semua aspek termasuk pemakanan,kesihatan diri dll. Kalau ibu sendiri sakit,macam mana anak nak dapat khasiat sebenarnya dari susu ibu? Jadi, jaga pemakanan di samping amalkan supplement shaklee..insyallah berkesan di samping amalkan cara tradisional

    SELAMAT HARI DIABETES SEDUNIA 2014

    ReplyDelete
  13. Ida sendiri mengalami masalah sembelit ketika berpantang.. Bila perut memulas tu terus berasa takut nak masuk tandas.. Dengan keadaan jahitan yg tak baik lagi, memang rasa nak menangis.. Kalaulah saya kenal shaklee lebih awal..

    TIPS DAN PETUA PENJAGAAN MATA SERTA GIGI

    ReplyDelete
  14. Saya pernah alami sembelit masa pantang anak pertama..seksa sangat..smpi terpaksa beli ubat kat farmasi.masa tu tak kenal shaklee lg..kali kedua berpantang..no more sembelit..set pantang shaklee membantu..alhamdulillah

    ReplyDelete
  15. Disarankan supaya ibu2 ambil Berat tentang kesihatan lpas berpantang.. Byk benda yg perlu dijaga.. Kesihatan dalaman khususnya.. Bila dalaman sihat, Barulah luar Nampak Ok.. Tak stress, anak sihat, susu banyak.. Semua tu ada dlm set berpantang shaklee..
    Cegah Pelbagai Penyakit Dengan Hanya 1 Botol Penawar

    ReplyDelete
  16. Ostemetrik sesuai utk mengatasi masalah sembelit ketika berpantang.ngeri bila sembelit semasa pantang

    ReplyDelete
  17. Buat ibu- ibu muda dan ibu yang hamil anak pertama digalakkan mengambil set berpantang. Demi untuk menjaga kesihatan anda dan baby anda. Dalaman sihat automatik luaran kita pun sihat. Ibu berpantang perlu sentiasa bertenaga sebab perlu menjaga baby yang baru lahir.

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah semasa berpantang saya.mengamalkan ostematrik dan buah buahan.sembelit tak teruk sgt. Still boleh ke tandas walaupun luka jahitan besar..

    ReplyDelete
  19. Kasihannya ibu itu. Tertanya2 juga apayang tterjadi seterusnya

    ReplyDelete
  20. Masa saya bersalin anak yang pertama keadaan saya macam kawan kak tun tapi tak de lah samapi buasir. Tapi bila anak kedua saya gunakan set berpantang Shaklee... memang terbaikk.. selesai masalah.. sembelit tiada, bayi pun tak meragam sangat sebab kekenyangan..

    Jom terjah: Makanan yang menurunkan kandungan gula di dalam darah

    ReplyDelete
  21. semasa saya bersalin baby rizqi turut mengalami masalah sembelit..sangat tertekan nak crte pun malu kan, akhirnya sya mengambil tindakan dengan mggunakan set berpantang shaklee..alhamdulillah allah permudahkan, sembelit tiada lagi,badan kekal bertenaga..

    lebih2 lagi jika susu merudum,Mengalami masalah susu badn? >> http://cahayaummurizqi.blogspot.com/2014/11/breastfeeding-kepuasan-berganda-dengan.html

    ReplyDelete
  22. Janganlah sembelit.. memang time pantang doa banyak-banyak.. janganlah kena sembelit. Time nak membuang tu amalkan sekali pernafasan macam nak push baby tu. InsyaAllah mudah

    ReplyDelete
  23. Bagi sesetengah orang berpantang dengan air akar kayu serasi tetapi tidak bagi yang lainnya. Namun, ibu berpantang teramat memerlukan air dan nutrisi yang cukup kerana banyak tenaga hilang selepas bersalin.

    Tenaga Terlebih Tak Boleh Tidur

    ReplyDelete
  24. Semasa berpantang dari anak pertama hingga anak ke-3 memang mengalami sembelit. hingga terkena buasir. Paling teruk masa anak kedua. memang duduk x reti diam..kejap ke kanan, kejap ke kiri. duduk memang tak diam. stres memang x terkata.

    Pesakit Diabetes Sujud Syukur Kerana Kaki Tak Jadi...

    ReplyDelete
  25. Dah rasa waktu bersalin dulu..Huhu memang stress!!! Duduk dalam tandas berejam kot.. Siap beli ubat dari farmasi lagi..Dulu tak kenal Shaklee lagi kan. So, tak tau la apa vitamin yang penting untuk elakkan sembelit ni..huhu.

    ReplyDelete