.

Monday, 24 November 2014

Mengapa Perlu Berhenti Merokok? Apa Kebaikannya Untuk Anda, Keluarga Dan Masyarakat?


Mengapa Perlu Berhenti Merokok? Apa Kebaikannya Untuk Anda, Keluarga Dan Masyarakat?

"Abang, tolonglah berhenti merokok. Dah lama abang berjanji nak berhenti tapi makin kuat merokok adalah. Tak kesian ke pada saya dan anak-anak kita?"..


Pernah tak anda berhadapan dengan situasi seperti ini? Apa yang anda lakukan? Terus menegur? Atau berptutus asa sahaja?

Saya sendiri mengalami situasi ini kerana suami memang seorang perokok tegar. Suami saya merokok sejak dari zaman remaja lagi. Benarlah kata orang, sekali kita terjebak dengan rokok, memang sukar untuk berhenti. 

Namun begitu, masih ada cara untuk membantu para perokok ini. Yang penting kita perlu berusaha tanpa berputus asa.

Pengenalan rokok...

Rokok di hasilkan daripada daun tembakau yang di proses dan di tambah dengan bahan kimia tertentu. Daun tembakau ini di tanam secara meluas di Malaysia. 



Apakah bahan kimia yang terdapat di dalam rokok?

Para perokok tegar sudah pasti tidak membuat kajian mengenai bahan kimia yang terkandung di dalam rokok kan? Sebab itulah mereka bersenang lenang sahaja menghisapnya tanpa memikirkan kesan yang bakal mereka perolehi.

Jom saya bongkarkan untuk tatapan anda semua.



* Nikotin-untuk membolehkan perokok berasa tenang
* Tar- terdiri daripada 4000 bahan kimia
* Sianida- sebatian kimia yang mengandungi kumpulan cyano
* Benzena- juga di kenali sebagai bensol iaitu bahan kimia organik yang mudah terbakar
* Cadmium-logam yang sangat beracun dan radioaktif
* Metanol (alkohol kayu)- alkohol yang paling mudah dan juga di kenali sebagai metil alkohol
* Asetilena- sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana
*Amonia-sangat beracun dan mempunyai kombinasi unsur-unsur tertentu
* Formaldehid- cecair yang sangat beracun yang di gunakan untuk mengawetkan mayat
* Hidrogen sianida- racun yang di gunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut
* Arsenik- juga terdapat di dalam racun tikus
* Karbon monoksida- bahan kimia toksik yang di temui dalam asap buangan kereta

Banyaknya bahan kimia yang terdapat di dalam rokok. Masya Allah!!!

Pernah lihat iklan merokok di kaca televisyen? jom saya kongsikan dengan anda iklan yang sangat menyentuh hati ini..





Mengapa perlu berhenti merokok?

Berhenti merokok adalah satu langkah bijak jika anda sayangkan diri, keluarga dan masyarakat. Merokok boleh mengakibatkan banyak masalah kesihatan bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi kepada orang di sekeliling juga

Antara penyakit yang di sebabkan oleh rokok ialah:-

-Kanser paru-paru
-Alzheimer
-SLE
-Kanser mulut
-Sindrom bayi mati mengejut
-Mati pucuk
-Hilang penglihatan
-Kanser payudara
-Asthma
-Berdengkur dan banyak lagi

Cara untuk berhenti merokok


1. Lengahkan masa anda ingin merokok
2. Jauhi mereka yang merokok
3. Bersenam
4. Ubah tabiat harian seperti selepas makan mesti merokok
5. Banyakkan membaca tentang keburukan merokok kepada anda
6. Kunyah sesuatu sebagai ganti kepada rokok
7. Dapatkan bantuan makanan tambahan seperti Vitamin E Complex Shaklee dan Vivix Shaklee






Testimoni vivix membantu mereka untuk berhenti merokok







**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease** 

 BERMINAT UNTUK  TEMPAHAN PRODUK?? BOLEH KLIK DISNI >>

Order Vitamin E Shaklee
Order Vivix Shaklee

Untuk pembelian ini, anda perlu memiliki kad kredit/ debit

Sekiranya ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai produk, boleh hubungi saya  Puan Nursimatun di:  012-3789284
 FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE 
EMAIL:- nursimatun@gmail.com 
Shaklee ID :- 1091465 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

13 comments:

  1. Perokok ni ssh nk brenti.. Sbb Kalau dorg brenti Mmg Akan demam.. Sakit tekak.. Sbb dah imun dgn bdan dorg.. So tnggjwab org tdekat lah plak beli supplement utk dorg.. Insyaallah Niat baik Allah akn bntu permudahkan..
    Jom Join Segmen Blogwalking!!

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah bersyukur dapat suami tak merokok...

    Multivitamin

    ReplyDelete
  3. Dulu husband pernah cuba berhenti, namun sebab telah lama merokok dan cara nak stop pun mendadak, dia jadi lesu dan mengantuk sepanjang hari. Skrg saya beri vivix dan vitamin C utk bantu kurangkan kesan rokok selain membantu habit tu berhenti dgn perlahan dan lebih efektif. Alhamdulillah so far dia compliant sbb mmg dia pun berhajat nak berhenti rokok kerana risaukan kesihatan.

    ReplyDelete
  4. Berhentilah merokok sebelum terlambat...hrgailah org kita sygi & yang mnyayangi kita...

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah dapat suami yang tak merokok...wahai para suami semua jagalah kesihatan anda demi keluarga tersayang.

    atasi kebimbangan hamil selepas keguguran

    ReplyDelete
  6. Hmm susah sangat nak berhenti merokok. Macam ada sesuatu yang syahdu dalam rokok. Apa yang syahdu pun tak tahulah. hanya perokok2 saja yang tahu. haha...Tapi bila dah kena sakit kronik baru tahu.Kan..

    JommSihatDanCantik -> BAHANA UBAT DIET

    ReplyDelete
  7. Percaya tak orang merokok mampu naik haji dalam masa 1-2tahun je. Bayangkan sehari berapa batang hisap. 1 kotak dah berapa. Moga suami-suami yang merokok cepatlah berhenti. Sayangi keluarga

    ReplyDelete
  8. Bagus kalau yang ada kesedaran.. Yang tak sedar-sedar ni tak tau lagi cane.. Teruskan berdoa je la

    Tips Kebahagiaan Rumahtangga

    ReplyDelete
  9. nak bantu suami supaya berhenti merokok,harap dipermudahkan

    ReplyDelete
  10. suami saya perokok tegar.. minta diberi rezeki lebih untuk beli vivix nak bagi hadiah kat suami..

    8 PANDUAN MAKAN UNTUK KEKAL BERAT BADAN YANG SIHAT

    ReplyDelete
  11. Syukur ayah,adik dan suami x merokok . .sy pening dgn bau rokok

    ReplyDelete