.

Saturday 7 June 2014

CYST???? Kenali Punca Dan Cara Mencegah Serta Merawat















 

Apa sebenarnya yang di maksudkan dengan cyst??? Pasti ramai lagi di kalangan kita yang tidak mengetahuinya.. Ia adalah masalah dalaman wanita yang tidak dapat di lihat dengan mata kasar.

Cyst ialah sejenis ketumbuhan & ia bukanlah kanser. 

Menurut Dr Zubaidi, ovarian cyst bukanlah suatu penyakit. Keadaan ini berlaku apabila organ ovari berbentuk gelembung setiap kali berlakunya kitaran haid. Gelembung ini di namakan ovarian follikel. Ia mengandungi ovum iaitu benih wanita. Apabila ovum di keluarkan, ovarian follikel ini akan mengecut. Ada sesetengah kes, ia akan membesar melebihi 2cm & inilah yang dikatakan Ovarian Cyst.

95% daripada ovarian cyst adalah benign, iaitu tidak berbahaya. Ia bukanlah penyakit & merupakan sifat semulajadi bagi fisiologi wanita.

Punca terjadinya cyst ialah:-
1. Diet yang tidak sihat
2. Ketidakstabilan hormon
3. Faktor genetik 

Cara Merawat:-
Kebiasaanya jika kita mendapatkan rawatan di klinik @ hospital, doktor akan menyuruh kita tunggu & lihat terlebih dahulu. Adakalanya cyst boleh mengecut sendiri. Namun, jika ia semakin membesar, doktor akan mengesyorkan pembedahan untuk mengeluarkan cyst tersebut untuk mengelakkannya dari pecah & berlaku pendarahan dalaman yang teruk...

Disni saya mencadangkan kepada anda yang mengalami masalah cyst supaya mengambil GLA Shaklee sebagai makanan tambahan anda untuk mengatasi masalah ketidakstabilan hormon.





Harga pasaran GLA hanyalah RM91.25 sahaja
Kandungan sebotol adalah 60 biji

Sesungguhnya kita hanyalah berikhtiar mencegah & mengubati... Hanya Allah yang mampu menyembuhkannya...



 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK
BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF
012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE
EMAIL:- nursimatun@gmail.com

0 comments:

Post a Comment