.

Sunday 28 September 2014

Punca Hidung Berdarah




Punca Hidung Berdarah Secara Tiba-tiba


Assalamualaikum... WBT...

Anak saya pernah mengalami masalah hidung berdarah secara tiba-tiba. Dalam leka dia sedang bermain-main bersama adik-adik, hidung tiba-tiba mengeluarkan darah. Darah segar. Masih panas lagi. Mencurah-curah keluar melalui hidung. 

Jadi, saya terpanggil untuk membuat carian di google dan terjumpa entri dalam blog anakulucheka iaitu Punca Hidung Berdarah ini..

Antara yang di kongsikan bersama mengapa hidung tiba-tiba mengeluarkan darah adalah berdasarkan beberapa faktor. Antaranya ialah:-
1. Pencemaran
~ Udara yang kotor dan tercemar akan menggangu selaput lendir pada hidung. Ini akan mengakibatkan hidung mengeluarkan darah. Tempat yang penuh dengan asap kenderaan atau asap rokok juga boleh menjadi sebabnya.

2. Sentuhan
~ Sentuhan pada hidung atau mengorek terlalu kuat boleh mencederakan dinding selaput lendir. Ini akan mengakibatkan darah keluar menyusuri hidung.

3. Udara terlalu sejuk atau panas
~ Keadaan udara yang terlampau sejuk atau panas boleh menyebabkan hidung berdarah. Badan kita tidak boleh menyesuaikan diri dengan perubahan suhu yang mendadak dan terlalu tinggi atau terlalu rendah. 

4. Penggunaan ubat
~Ubat jenis streroid yang kerap di ambil untuk melegakan hidung tersumbat mungkin juga boleh menjadi penyebab hidung berdarah. Jadi, orang yang tidak sesuai dengan ubat tertentu juga boleh mengalami hal yang sama.

5. Jangkitan
~ Antara jangkitan yang boleh menyebabkan hidung berdarah ialah vestibulitas, iaitu terdapat keradangan di kawasan rongga hidung sebelah depan. Selain itu, penyakit sinusitis atau resdung dan jangkitan sistemik kerana demam juga boleh menjadi punca hidung berdarah. 

Adakah vitamin yang sesuai untuk hidung berdarah ini?

Jika hidung berdarah di sebabkan oleh penyakit sinusitis atau lebih dikenali sebagai resdung, anda boleh mengambil vitamin Shaklee untuk membantu. Set Merawat Resdung yang di tawarkan Shaklee sesuai untuk lelaki dan wanita.

AWAS! Mereka yang mengambil ubat cair darah dari hospital tidak di benarkan mengambil alfalfa.



Ingin mengetahui cara jadi ahli?? Jom baca Cara Jadi Ahli Shaklee



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease** 

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK 
BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF 
012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
 FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE 
EMAIL:- nursimatun@gmail.com

2 comments:

  1. Pernah gak kena macam ni masa kecil dahulu..sebab panas sangat..hehe

    ReplyDelete
  2. bila badan terlalu panas hidung pun boleh berdarah...

    ReplyDelete