.

Saturday 13 September 2014

Vitamin Vs Ubat


vitamin vs ubat




Vitamin Vs Ubat

Pernah saya dan suami suatu ketika dahulu duduk bersembang-sembang mengenai perkembangan tumbesaran anak-anak kami. Saya memang ada berikan vitamin kepada anak-anak tetapi dalam hati ini terdetik kerisauan adakah vitamin tersebut memadai untuk tubuh badan mereka.

Saya ada membuat sedikit pembacaan mengenai ubat dan juga vitamin. Saya dapati kedua-duanya sangat berbeza. 

Vitamin ialah bahan organik yang diperlukan oleh badan dalam jumlah yang kecil. Manakala ubat pula ialah dadah atau bahan yang di ambil untuk menatasi rasa sakit atau mengurangkan simptom penyakit.

Tidak dinafikan, dalam masyarakat kita hari ini, ramai ibu bapa yang akan segera ke farmasi, klinik atau hospital untuk mendapatkan ubat jika ada di kalangan ahli keluarga mereka yang jatuh sakit. Mereka lebih percayakan ubat-ubatan berbanding mengambil vitamin. 

Mengapa ini terjadi?

Ini semua kerana ibui bapa inginkan agar ahli keluarga mereka sembuh dengan segera. mereka risau jika ia berlarutan, boleh mengundang perkara yang tidak diingini. Tetapi mereka tidak sedar bahawa pengambilan ubat secara berterusan boleh mengundang penyakit tanpa kita sedari. Sedangkan vitamin pula sangat elok untuk tubuh badan kerana ia dapat mencegah dan merawat untuk jangka masa yang panjang.

Sebaiknya kita mengamalkan cara hidup yang sihat suapya dapat mengurangkan risiko masalah kesihatan. Selalulah bersenam sekurang-kurangnya 3 kali dalam seminggu selama 20 minit setiap sesi..


Vitamin biasanya boleh di makan secara berterusan tanpa masalah. Ini kerana badan kita amat memerlukan vitamin terutamanya. Makanan yang di ambil dalam kehidupan seharian sebenarnya masih tidak mencukupi untuk menyumbangkan khasiat kepada tubuh badan. Oleh itu, pengambilan vitamin amatlah di galakkan terutamanya vitamin-vitamin semulajadi seperti Shaklee dan bukan vitamin sintetik.


Vitamin terbahagi kepada dua iaitu Vitamin Larut Air dan Vitamin Larut Lemak. Vitain larut air adalah seperti vitamin B dan C manakala vitamin larut lemak ialah seperti Vitamin A,D,E,K.  Jika kekurangan vitamin dalam badan, kita boleh menghadapi masalah kesihatan atau penyakit yang serius. 

Ubat pula terbahagi kepada dua iaitu Tanpa preskripsi (OTC-Over The Counter) iaitu ubat yang boleh kita beli di farmasi atau pasaraya tanpa halangan dan satu lagi ialah Dengan preskripsi, uabt yang di benar atau di cadangkan oleh doktor. Sumber ini saya ambil dari WIKIPEDIA

Ubat biasanya di hasilkan oleh syarikat farmaseutikal.

Siapakah yang perlu mengambil vitamin? Siapakah yang perlu mangambil ubat?

Dalam konteks kesihatan sejagat, pengambilan vitamin tidak hanya kerana kita mengalami masalah kesihatan. Pengambilan vitamin adalah perlu untuk kesihatan jangkamasa panjang. Antara mereka yang perlu mengambil vitamin ialah:-

*Mereka yang sakit, dalam proses penyembuhan dari sakit atau selepas menjalani pembedahan
*Wanita hamil
*Wanita yang sudah menopaus
*Remaja yang mempunyai gaya hidup yang sibuk dan sentiasa tertekan
*Mereka yang vegetarian dan tidak makan protein haiwan
*Mereka yang mengambil alkohol dan merokok
*Orang tua yang tidak berselera makan

Oleh itu, di sini kita telah mengetahui perbezaan di antara vitamin dan juga ubat. Jadi, buatlah pilihan terbaik untuk anda dan keluarga.

Dapatkan vitamin-vitamin semulajadi seperti Shaklee untuk keluarga anda...



Anda berminat untuk membeli sendiri produk Shaklee???

Jom buat tempahan hanya dengan klik di sini >>>BELI PRODUK SHAKLEE


Inginkan penjimatan hebat dengan menjdi ahli Shaklee???
Jom daftar sekarang dengan mengikuti langkah-langkah ini >>> Cara Jadi Ahli Shaklee



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease**

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK
BOLEH HUBUNGI SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF
 012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
 FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE
 EMAIL:- nursimatun@gmail.com

0 comments:

Post a Comment