.

Thursday 11 December 2014

Petua Kurus Dan Langsing Selepas Bersalin Mengikut Cara Masyarakat Melayu



Petua Kurus Dan Langsing Cara Moden

Yuhuuuu....  Assalamualaikum... Hai semua.... Siapa kat sini nak petua kurus dan langsing dari akak? Angkat tangan cepat... haaa... memang ramai akak rasa walaupun akak tak nampak.. hihihi..

Sebenarnya memiliki bentuk badan yang ideal adalah idaman ramai wanita. Lebih-lebih lagi mereka yang dari azali nya memang gempal atau memiliki badan yang agak berisi.

Nak petua untuk kurus dan langsing? Jom akak berikan caranya...

1. Bertungku
Amalan bertungku ini biasanya di lakukan selepas melahirkan anak. Namun begitu, jika tidak melahirkan anak pun boleh kita lakukan. Kebiasaanya ibu yang melahirkan anak akan mengalami perut yang menggeleber dan membuncit kerana lapiasan lemak terbentuk lebih banyak di situ. Tujuan bertungku adalah untuk mengeluarkan saki baki darah kotor, mengecutkan rahim serta urat saraf di sekeliling peranakan dan juga bahagian-bahagian lain. Memang best tau bertungku ni... cubalah...

2. Berbengkung
Bengkung di gunakan untuk mencegah peranakan 'jatuh', mengecutkan semula peranakan serta memulihkan kulit perut. Sebelum berbengkung, perut elok di sapukan dengan bahan campuran yang di tumbuk seperti lada hitam, asam jawa, bawang putih atau perahan air limau nipis bersama kapur makan. Selain itu, pemakaian 'girdle' juga biasanya di lakukan oleh ibu-ibu moden sekarang. Ia lebih senang dan cepat. tetapi pastikan girdle tersebut mampu memberikan tindak balas yang positif untuk mengembalikan tubuh badan ke bentuk asal.                                  

3. Berurut
Ini bertujuan untuk memulihkan kesegaran badan, melancarkan peredaran darah, membuang angin, membetulkan urat, memperkemaskan bahagian perut.

4. Senaman ringan boleh di lakukan untuk mengembalikan otot-otot yang telah kendur. Tiga hari atau seminggu selepas anda bersalin adalah proses awal senaman ringan. Berjalan kaki adalah senaman awal yang terbaik. (Tapi kalau ikut petua orang tua-tua akak, memang tak bagi berjalan sebab takut peranakan jatuh... hihihi). Selain itu, anda juga boleh bersenam bersama bayi atau bersenam ketika mandi.

gambar google

5. Penyusuan
Ia sebenarnya membantu mengurangkan berat badan yang di perolehi sepanjang tempoh kehamilan, sekurang-kurangnya dalam tempoh 12 bulan selepas waktu kelahiran. Untuk proses penyusuan, berhati-hati memilih makanan dan jangan mengambil diet yang extreme. Perlu diingatkan bahawa penyusuan badan tidak menghalang anda mengamalkan diet tetapi pastikan kalori anda tidak terbuang melebihi 1800 sehari.

Ini adalah sebahagian petua yang sering di amalkan dalam masyarakat Melayu. Namun begitu dalam arus pembangunan yang semakin moden ini, ramai ibu yang memilih untuk mengambil makanan tambahan bagi membantu mereka mempercepatkan proses untuk kembali langsing selepas melahirkan anak.



Set Ibu Berpantang dan kurus langsing




Set ini sangat sesuai untuk ibu yang melahirkan anak secara normal mahupun pembedahan. Dengan pengambilan yang konsisten, in shaa Allah anda mampu kembali langsing dan kurus selepas bersalin..

Dengan setiap pembelian produk shaklee ini, anda layak mendapat konsultasi percuma daripada saya..

Ingin mengetahui lebih lanjut lagi mengenai fungsi dan khasiat produk dalam set ini?? Boleh hubungi saya di nombor yang tertera di bawah:-


NURSIMATUN MD YUSOF CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM:- 012-3789284 
FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE 
EMAIL:- nursimatun@gmail.com
 Shaklee ID :- 1091465 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease**

2 comments:

  1. amalan berpantang moden dengan pengambilan suplemen dan berpantang tradisional takde masalah nak diamalkan bersama, malah bagi saya pengambilan suplemen dapat menampung kekurangan nutrien yang disebabkan oleh amalan berpantang yang ekstrem, contoh pantang byk jenis makanan sehingga kekurangan protein dan mineral serta vitamin

    ReplyDelete
  2. berbengkung ni mak jemah suka ngelat masa dapat anak yang kedua..insoffff

    ReplyDelete