.

Tuesday 29 April 2014

MAKANAN SEIMBANG: PENTINGKAH????



Sana sini semua orang sibuk bercerita tentang pemakanan...

Tetapi tahukah anda apa yang anda makan setiap hari??? Tahukah anda kandungan yang terdapat di dalam makanan yang kita ambil tu?? Kita seharusnya menyeimbangkan keperluan harian kita. Jangan ambil secara berlebihan terutamanya karbohidrat.

Makanan yang seimbang dalam diet seharian memainkan peranan penting dalam menentukan tahap kesihatan kita. poendek kata, jika kita tersilap memilih makanan, mungkin kita akan mengalami masalah seperti sembelit, cirit-birit & sebagainya. Jadi, amatlah penting kita mengambila makanan yang seimbang agar kesihatan kita sentiasa berada di tahap yang maksimum.

Dalam diet seharian kita perlu ada karbohidrat, protein, vitamin, serat & mineral. Elemen-elemen inilah yang saling bekerjasama & bertindak balas di dalam badan bagi memastikan agar kita sentiasa sihat sepanjang masa.

Untuk mengetahui apakah makanan yang sangat menjadi keutamaan dalam diet kita seharian, jom kita tengok piramid makanan di bawah ni...




Seharusnya kita mengambil makanan pada kadar yang seimbang & tidak berlebihan. Sebagai contoh, jika kita mengambil makanan yang mengandungi karbohidrat pada jumlah yang banyak, kebarangkalian untuk mendapat diabetes adalah tinggi. Di tambah pula dengan latar belakang keluarga yang sememangnya mempunyai penyakit tersebut, maka peratusan untuk kita menghidap diabetes adalah amat tinggi.






Jadi, sebagai langkah pencegahan di peringkat awal, didiklah anak=anak & keluarga agar mengambil makanan yang berkhasiat & lakukan senaman sekurang2nya 3 kali dalam seminggu

Di samping menagmbil makanan yang seimbang kita boleh juga mengambil makanan tambahan yang sangat di percayai ramai. Dah tentulah Shaklee kan???











BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK
 BOLEH HUBUNGI SAYA
 PUAN NURSIMATUN MD YUSOF
012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE
EMAIL:- nursimatun@gmail.com

0 comments:

Post a Comment