.

Thursday 15 October 2015

Bell's Palsy.... Punca, Simptom Dan Kaedah Rawatan Yang Sesuai....



Bell's Palsy.... Punca, Simptom Dan Kaedah Rawatan Yang Sesuai....




Apa itu Bell's Palsy?

Menurut Dr. Loganathan, Bell's Palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

Terdapat beberapa keadaan yang boleh menyebabkan kelumpuhan muka contohnya ketumbuhan otak, stroke dan penyakit Lyme. Namun jika tiada sebab dan berlaku kelumpuhan, maka ia di panggil Bell's Palsy.


Simptom Bell's Palsy

Menurut Dr Loganathan lagi, Bell's Palsy di kenalpasti melalui bentuk muka seakan jatuh sebelah. Kegagalan saraf VII berfungsi menyebabkan mata pesakit tidak boleh dikerdip dan tutup, senyuman dan pergerakan bibir terganggu, lidah mengeras, kening juga seperti berkerut dan terangkat, air liur meleleh dan hidung seakan terjatuh pada bahagian terjejas.

Sesetengah pesakit boleh merasai kelainan pada wajahnya beberapa hari sebelum di serang Bell's Palsy seperti rasa kebas, sakit bahagian telinga dan kelainan pada lidah.




Simptom biasa yang di alami adalah seperti;-

1. Kelemahan secara tiba-tiba atau lumpuh pada sebelah muka anda menyebabkan ia terasa berat

2. Meleleh air liur

3. Kehilangan keupayaan rasa

4. Sakit dalam atau di belakang telinga anda

5. Kebas pada sisi yang terjejas wajah anda

6. Kepekaan meningkat kepada bunyi

Bagaimana Bell's Palsy di kesan?

Doktor boleh mendiagnosis Bell's Palsy dengan menanyakan soalan kepada anda seperti bagaimana perkembangan simptom-simptom yang anda alami. Dia juga akan membuat pemeriksaan fizikal dan neurologi untuk memeriksa fungsi saraf muka.

Jika punca gejala tidak jelas, anda mungkin perlu melakukan ujian lain sperti ujian darah, MRI atau imbasan CT.

Kaedah rawatan

Doktor biasanya akan memberi pesakit ubat makan iaitu steroid (kortikosteriod) dengan dos yang tinggi pada peringkat awal serangan selama 2 minggu. Ia akan berkurangan sehinggalah pesakit menunjukkan perubahan.

Pembedahan  pula boleh di lakukan sekiranya masalah Bell's Palsy ini berlanjutan. Ini adalah untuk memperbetulkan saraf muka. 

Tetapi ada rawatan alternatif terkini yang boleh membantu masalah Bell's Palsy ini. Rawatan tersebut adalah dengan mengambil makanan tambahan seperti Vivix Shaklee.

Vivix dapat membantu merawat pesakit-pesakit kronik. 

Bell's Palsy.... Punca, Simptom Dan Kaedah Rawatan Yang Sesuai....



Bell's Palsy.... Punca, Simptom Dan Kaedah Rawatan Yang Sesuai....



Testimoni Pesakit Bell's Palsy yang mengamalkan vivix!

Bell's Palsy.... Punca, Simptom Dan Kaedah Rawatan Yang Sesuai....


Alhamdulillah syukur adanya rawatan alternatif yang boleh kita ambil selain dari dadah (streroid). Ini kerana seperti yang kita maklum, dadah amatlah memberi kesan kepada badan untuk jangkamasa panjang.



 Rujukan:   webmd

                              Utusan Malaysia



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease**


 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK 


HUBUNGI SAYA:- NURSIMATUN MD YUSOF WHATSAPP:- 012-3789284 


Shaklee ID :- 1091465 

Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

0 comments:

Post a Comment