.

Friday 11 July 2014

Pemakanan Sunnah VS Shaklee


Assalamualaikum... salam jumaat yang mulia...

Alhamdulillah, sangat ramai di kalangan umat Islam hari ini yang peka tentang pemakanan. Ramai yang mengamalkan pemakanan mengikut sunnah Rasulullah SAW. Tetapi tahukah anda apa yang di maksudkan makan mengikut sunnah Rasulullah??? 

Pemakanan mengikut sunnah Rasulullah bukan sekadar hanya memakan apa yang Rasulullah makan tetapi menjaga dari segi adab2 & tatatertib ketika mengamalkannya.

Ramai yang menyempitkan agama dengan mempergunakan nama agama,  hadis2 palsu & tidak sahih mengenai hal pemakanan sunnah ini. Mereka ini sebenarnya tidak memahami konsep sebenar amalan Pemakanan Sunnah.

Memang tidak di nafikan banyak syarikat yang mengeluarkan produk makanan sunnah. Namun begitu, kita kena tahu apa asas dalam pemakanan. Kita mesti tahu prinsip pemakanan Nabi Muhammad SAW iaitu

1. Halal
2. Baik
3. Tidak mengikut jejak syaitan iaitu membazir

Ini di kuatkan lagi dengan dalil dari Al Quran di bawah:-




Ini menunjukkan bahawa, Rasulullah tidak menolak @ menghalang makanan lain selagi ia tidak terkeluar dari dalil di atas. Maksudnya jika makanan itu adalah haram, maka secara automatik ia akan terkeluar dari dalil tersebut.

Rasulullah bukan sahaja mengajar @ menunjukkan apa yang di makan tetapi lebih penting macamana adab makan & akhlak kita terhadap makanan. Itulah yang sebenarnya yang penting yang sunnah Nabi SAW. Bukan apa yang di makan sahaja. merangkumi kesemuanya sekali.

Seorang ulama di Malaysia iaitu Dr Zaharuddin juga pernah mengeluarkan pendapat beliau seperti keratan di bawah:-


Antara panduan yang boleh di amalkan di mana ia adalah sebenarnya telah pun mengikut sunnah Rasulullah seperti:-

1.Memilih makanan yang halal & baik untuk kesihatan
~ contohnya seperti kita makan nasi, tomato, ikan, sayur-sayuran. Sebenarnya ia telah pun mengikut sunnah kerana kita memilih makanan yang terbaik untuk diri kita.

2. Makan dengan adab-adab makan yang di ajar oleh nabi 
~seperti membaca bismillah, baca doa, ambil makanan dengan tangan kanan & sebagainya. Sebenarnya adab ini lah yang sangat penting untuk kita jaga. Jika kita mengambil makanan sunnah tetapi tidak mengikut adab, itu tidak boleh dikira sebagai amalan pemakanan sunnah.

3. Menolak kemudaratan
~Menolak makanan yang memudaratkan kesihatan

4. Tidak mendakwa Nabi mengambil makanan tertentu tanpa dalil yang sahih
~jangan menyebarkan apa yang Nabi tidak katakan. perlukan bukti yang sahih yakni dalil yang kuat

5. Jangan mencerca makanan
~Rasulullah sentiasa memuji makanan yang baik. Jangan kita memperlekehkan makanan lain.

6. Betulkan niat masing-masing
~ Niatkan agar setiap makanan yang kita ambil (bagi saya shaklee yang saya amalkan) supaya tubuh badan kita sihat & mampu untuk buat kebaikan di muka bumi Allah

7. Jangan mewar-warkan produk kita mengamalkan produk sunnah tetapi akhlak kita tidak menunjukkan sikap sedemikian. Apa jua yang di makan, yang paling penting adalah akhlak kita terhadap makanan itu sendiri.



Ramai di kalangan kita teruatamanya pengguna facebook yang sering di sempitkan pemikiran dengan penyebaran hadis2 palsu yang kononnya daripada Rasulullah SAW. Antara hadi palsu tersebut ialah:-



Hadis ini adalah hadis palsu di mana tidak ada dinyatakan dalilnya



Jadi, yakinlah bahawa sebenarnya produk Shaklee ini juga sebenarnya telah mengikut sunnah Rasulullah iaitu:-

#Halal
#Benda baik untuk kesihatan & kecergasan. Boleh meningkatkan tahap kecergasan agar kita dapat beribadat kepada Allah.
#Tidak membazir dimana produk Shaklee ini mampu bertahan berbulan2 lamanya. Jadi ia tidak terbuang begitu shaja

Sebagai kesimpulannya, konsep pemakanan sunnah bukan hanya bersandarkan apa yang di makan tetapi lebih kepada adab & tatatertib serta akhlak kita semasa mengamalkannya.

Wallahualam...




**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,terat, cure or prevent any disease** 
 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK BOLEH HUBUNGI 
SAYA PUAN NURSIMATUN MD YUSOF 
012-3789284 (CALL/SMS/WHATSAPP/TELEGRAM)
 FB PAGE:- MAMA GOJES SHOPPE 
EMAIL:- nursimatun@gmail.com

0 comments:

Post a Comment