.

Tuesday, 30 September 2014

Ibadah Korban



Ibadah Korban Dan Aqiqah


Assalamualaikum WBT...

Maksud Ibadah Korban

Ibadah korban bermaksud Menyembelih binatang ternakan 

pada 10 Zulhijjah dan hari-hari tasyriq (11,12 dan 13 

Zulhijjah) dengan niat mendekatkan diri kepada Allah.

Masa ibadah korban bermula apabila terbit matahari pada 

hari raya korban dan hari-hari tasyriq (11,12 dan 13 Zulhijjah)

dan meninggi sedikit. Namun paling afdhal di lewatkan 

hingga matahari naik segalah dan selepas solat hari raya.


Hukum Ibadah Korban

Hukumnya adalah sunat muakkad. Makruh bagi orang yang

mampu dan menjadi WAJIB jika ia di nazarkan.

Bagi sebuah keluarga, ibadah korban adalah sunat kifayah

iaitu digalakkan seorang ahli keluarga melakukan ibadah 

korban bagi pihak ahli keluarga yang lain.

Abu Ayyub r.a menceritakan:-

"Pada zaman Nabi Muhammad SAW seorang lelaki 

menyembelih korban bagi pihak dirinya dan juga ahli 

keluarganya" (Muwatta' Imam Malik; 1770)

Harus melakukan ibadah korban untuk orang yang telah

mati dan meniatkan pahala korban untuknya.


Fadhilat Korban

1. Sabda Nabi Muhammad SAW, " Tidak ada amalan yang 
paling di sukai Allah pada hari raya korban melebihi dari menyembelih korban. Binatang korban akan datang pada hari kiamat dengan tanduknya, kuku-kukunya dan bulu-bulunya" (Sunan at-Tirmizi; 1496, hasan)

2. Sabda Nabi Muhammad SAW; " Bagi setiap helai bulu binatang korban satu kebajikan" (Sunan Ibnu Majah; 3127, dhaif)

Syarat-syarat binatang korban

1. Binatang ternakan yang boleh di buat korban ialah:-
* Biri-biri ( berumur genap 1 tahun)
* Kambing (berumur genap 2 tahun)
* Lembu (berumur genap 2 tahun)
* Kerbau (berumur genap 2 tahun )
* Unta (berumur genap 5 tahun)

2. Seekor biri-biri dan kambing hanya untuk seorang. Manakala lembu, kerbau dan unta harus di kongsi tujuh orang.

3. Disyaratkan binatang tidak cacat dengan nyata. Menurut hadis, tidak sah korban dengan binatang yang buta sebelah matanya, yang tempang, yang nyata sakitnya dan yang terlalu kurus (Musnad Ahmad; 18510, isnadnya soheh)

4. Sunat memilih binatang korban yang paling elok. Lagi elok, lagi sempurnalah pahalanya.


Perkara yang di sunatkan ke atas orang yang melakukan korban

1. Tidak membuang apa-apa rambut, bulu, dan kuku dari badannya sehinggalah selesai korbannya di sembelih ( Soheh Muslim; 1977)

2. Menyembelih sendiri korbannya jika mampu. Jika tidak mampu, sunat melihat binatang korbannya di sembelih

3. Ketika sembelihan di lakukan, sunat ia mengucapkan seperti berikut:-

                                          Ø¥ِÙ†َّ صَÙ„َاتِÙŠ ÙˆَÙ†ُسُÙƒِÙŠ ÙˆَÙ…َØ­ْÙŠَاي ÙˆَÙ…َÙ…َاتِÙŠ Ù„ِÙ„َّÙ‡ِ رَبِّ الْعَالَÙ…ِينَ، Ù„َا Ø´َرِيكَ Ù„َÙ‡ُ ÙˆَبِØ°َÙ„ِÙƒَ Ø£ُÙ…ِرْتُ *

                                                                                                                       Ø§Ù„Ù„َّÙ‡ُÙ…َّ ÙˆَØ£َÙ†َا Ù…ِÙ†َ الْÙ…ُسْÙ„ِÙ…ِينَتَÙ‚َبَّÙ„ْ Ù…ِÙ†ّÙŠْ ÙˆَØ£َÙ‡ْÙ„ِÙŠْ بَÙŠْتِÙŠ*



Yang bermaksud:-

"Ya Allah, terimalah korban dariku dan dari ahli keluargaku".





Cara Pengagihan Daging Korban

1. Wajib sebahagian dari daging korban di sedekahkan 

kepada fakir miskin dalam keadaan mentah iaitu sekurang-

kurangnya satu kadar yang dapat di namakan sedekah (iaitu

1/2 kilo atau 1 kilo)

2. Daging korban harus jika hendak di sedekahkan 

kesemuanya kepada fakir miskin. Namun sunat orang yang 

melakukan korban menikmati sedikit darinya mengikut 

sunnah Nabi Muhammad SAW dan mengambil berkat 

darinya.

3. Sunat daging korban di agihkan kepada tiga pihak.

~Untuk di makan diri sendiri dan ahli keluarga

~Untuk di sedekahkan kepada fakir miskin

~Dihadiahkan kepada rakan-rakan, jiran tetangga dan

sebagainya sekalipun mereka kaya/berada.

4. Dilarang menjual apa-apa bahagian dari binatang korban. 

Ia menghilangan pahala korban. Termasuk di larang ialah:-

Memberi upah kepada tukang sembelih atau orang-orang 

kerja dengan daging korban tersebut. Jika di berikan atas 

nama hadiah atau sedekah adalah di haruskan.

5. Sebahagian ulamak mengharuskan memberi daging 

korban kepada orang kafir yang berbaik dengan orang Islam.

Sebahagian ulamak melarangnya.

6. Korban nazar dan korban orang yang telah mati, wajib 

di sedekahkan kesemua dagingnya kepada fakir miskin.


Diharap perkongsian ini dapat memberikan pemahaman 

yang lebih jelas mengenai ibadah korban.

In Shaa Allah, saya akan berkongsi mengenai AQIQAH pula

dalam entri akan datang.

Wallahua'lam...






0 comments:

Post a Comment