.

Wednesday 9 December 2015

Kayap, Punca Dan Gejala Serta Cara Mengubatinya Sebelum Ia Parah!

Kayap, Punca Dan Gejala Serta Cara Mengubatinya Sebelum Ia Parah!



Definisi kayap

Ia juga di kenali sebagai herpes zoster dalam istilah perubatan. Kayap merupakan sejenis penyakit kulit dan saraf yang di sebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV).

Risiko utama penyakit ini ialah:-

1. Umur yang semakin meningkat (lebih daripada 50 tahun)
2. Kelemahan sistem imun ( pertahanan badan) kerana pelbagai sebab seperti jangkitan kuman (HIV) dan kesan ubat-ubatan seperti steroid.


Penyebab penyakit kayap ini adalah pengaktifan virus varicella zoster. Virus ini mula menghuni badan seseorang pesakit apabila dia menghidapi penyakit cacar air ( chicken pox).

Selepas cacar air sembuh, virus ini berhibernasi di dalam pusat saraf (ganglion). Apabila sistem imun menjadi lemah, ia mengaktifkan semula. Ia menyerang urat saraf dan menyebabkan keradangan saraf tersebut.

Gejala dan tanda-tanda kayap

Tanda terawal penyakit kayap ini adalah rasa sakit, kebas dan panas di bahagian urat saraf yang terlibat, demam, keletihan dan sakit kepala. Simptom tersebut di alami sebelum tanda-tanda kulit timbul. Ia lazimnya di alami oleh 80% pesakit. Ia biasanya akan berterusan selama 3 hingga 5 hari.

Pada bahagian urat saraf yang terlibat, tanda pertama adalah tompok-tompok kemerahan yang menyakitkan. Selepas 1 hingga 2 hari, timbul gelembung-gelembung air yang kecil. Air di dalam gelembung tersebut berwarna kekuningan. Dua hari kemudian, air tersebut akan menjadi semakin keruh dan akhirnya gelembung-gelembung tersebut akan kering. Kulit kering ( crusts ) tersebut akan jatuh dengan sendirinya dalam masa 1 hingga 2 minggu yang berikutnya.

Untuk mengetahui lebih lanjut m,engenai komplikasi tentang penyakit kayap ini , anda boleh rujuk ke website myhealth.gov


Kaedah rawatan tanpa ubat adalah dengan cara mengambil supplemen seperti vivix shaklee

Kayap, Punca Dan Gejala Serta Cara Mengubatinya Sebelum Ia Parah!


Vivix sememangnya di akui berkesan untuk mengatasi masalah-masalah kronik. Ia merawat dari dalam DNA manusia.

Di bawah ini saya sertakan testimoni dari pengguna yang mengamalkan vivix untuk mengatasi masalah kayap yang di hadapi.

Kayap, Punca Dan Gejala Serta Cara Mengubatinya Sebelum Ia Parah!


Bak kata orang tua-tua, kayap ni tidak boleh di pandang ringan. Ia bersarang di dalam badan kita. Jadi, sebaiknya kita ambil langkah pencegahan dari awal supaya ia tidak semakin parah.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vivix ini, boleh hubungi saya melalui nombor telefon di bawah.



**This statements have not been evaluate by the food & drugs administration. these product are not intended to diagnose,treat, cure or prevent any disease** 

 BERMINAT UNTUK PERTANYAAN @ TEMPAHAN PRODUK 
HUBUNGI SAYA:- NURSIMATUN MD YUSOF 
WHATSAPP:- 012-3789284 
Shaklee ID :- 1091465 
Shaklee Produk (M) Sdn Bhd [381287-T]

2 comments:

  1. Vivix memang terbaik untuk atasi kayap ini. Formula vivix memang istimewa.

    ReplyDelete
  2. ya betul tu sis nila... jom kita ikhtiarkan..

    ReplyDelete